Title Image

Archive

Lyssningsbarriär Jaktmodul

24 september 2016  kl 12-18

En konsertinstallation av Ann Rosén med musiker ur Barriärorkestern som, utöver sina ordinarie instrument, spelar Knämudd ett specialbyggt instrument man styr med sina knän.

Ola Paulson saxofon, Sten-Olof Hellström elektronik,  Jakob Riis trombon, Ann Rosén elektronik och Lotte Anker saxofon.

Under sex timmar får vi ta del av komponerad och improviserad musik med Knämudd, blås och elektronik. Stannar du hela dagen får du höra hela orkestern, solon av samtliga musiker, texter av Helena Boberg och självspelande Knämuddar.

Barriärorkestern består av musiker utvalda för sin speciella kompetens och vilja att utmana, ta spjärn och använda sina egna barriärer för att utveckla musiken. Barriärorkestern hade sin premiärföreställning med uruppförande av Resilience Ground Layer Modules i oktober 2015. De gjorde senast ett uruppförande av Resilience Speaker Module på festivalen Svensk Musikvår mars 2016.

Barriärer är som magneter, de drar till sig och lagrar kultur, idéer, uppfattningar, beteenden, fördomar… Barriärer är motstånd, gränser, hinder, skydd … Barriärer kan man forcera, rasera och bygga upp. Barriärer kan ge energi, idéer och lösningar!

https://storabarriarorkestern.se/portfolio_page/premier_barrierorchestera
https://soundcloud.com/svenskmusikvar/ann-rosen-ann-rosen-1956-resilience-speaker-module

nb: Under Två lördagar i september presenterar No Music två konsertinstallationer på Jaktpaviljongen i Folkets Park.

 

http://sonicescape.net/nb

Med stöd av Malmö Stad

Workshop 2016-02-23

Barriärlyssning workshop i projektrummet Konstnärshuset Stockholm 2016-02-23

http://konstnarshuset.org/ann-rosen-barriarmoduler-2/

Workshopen genomförs med grupper på 10-12 men också mindre grupper där alla utforskar ljuden och spelar med Knämudd-instrument. Workshopen leder fram till en publik levande ljudinstallation / performance, KNÄMUDD – performativ ljudinstallation.

Så här kan det gå till : Gruppen träffas, efter introduktionen samtalar vi kring barriärer, egna, inre och yttre, de på arbetsplatsen, i samhället eller vad som är relevant för sammanhangen och gruppen.
Därefter får alla ta på sig en KNÄMUDD och börja utforska instrumentet, vi gör några övningar enskilt och tillsammans. Nu har alla lite grepp om hur man gör ljud och hur det blir tyst och nu gör vi en övning en uppgift när man inte får prata utan under ca en halvtimme endast spela Knämudd tillsammans med målet att hitta en samklang en samstämmighet ett involverande ljudlandskap där alla får plats. Workshopen avslutas med ett reflekterande samtal.

Det krävs inga förkunskaper för att delta i workshopen. Under workshopen behöver du troligen hitta nya metoder och strategier än du är van vid oavsett du är professionell musiker, terapeut, försäljare eller dansare. Du är tvungen att lyssna på sig själv, din egen kropp, de övriga i gruppen och förhålla dig till omgivning. Projektet har utvecklings och expansionspotential i flera riktningar och special utformas för varje sammanhang.

*Knämudd-instrumentet är ett specialbyggt instrument som består av en stickad sensor och en liten dator som är en synt och en sampel som man styr med sina knän. Den första versionen av Knämudd utvecklade jag för Anna Lindal, Violin och Knämudd
Nya versioner är utvecklade för stycket DYS III och för Barriärorkestern och verket Resilience som hade premiär på Fylkingen 29 oktober 2015. Den senaste versionen är utvecklad för workshops och installationer.