Title Image

Archive

Drawing Music – The Barrier Orchestra – concerts and concert installations

 

 

 

 

7 Februray  2010, 20.00 Hy festival, Spillestedet Stengade  Drawing Music III, The Barrier Orchestra,  that on this occasion consists of Lotte Anker, Sten-Olof Hellström, Jakob Riis, Jørgen Teller and Ann Rosén

 

21 December 2019 Winter Solstice festival Oslo – Concert installation Ann Rosén

 

5 December 2019, 19.00 Inter Arts Center Malmö  Drawing Music II, Concert with the Barrier Orchestra that on this occasion consists of Sten-Olof Hellström, Jakob Riis, Jørgen Teller and Ann Rosén

 

6 December 2019, opening hours: 12.00-17.00 Inter Arts Center Malmö   Drawing Music Concert Installation will be open during the day for anyone to come and explore.

 

14-16 November  2019 Akusmata Sound Gallery Helsinki   Concert installation and Concerts  Drawing Music I,  with the Barrier Orchestra that on this occasion consists of Sten-Olof Hellström, Petri Kuljuntausta, Mikko Raasakka and Ann Rosén

 

 

 

In ‘Drawing Music’ the goal is to develop a work that breaks free from standard concert formats and timeframes. The idea is to explore different aspects of time and spatiality, allow the music, musicians and score to occupy space and freely move around in all dimensions. To give music spatial shape and give sound physical qualities such as size, weight, texture, surface and color.

‘Drawing Music’ is, besides being a project, an instrument and a method which both will be further developed during the work process. The instrument is played by drawing on paper with graphite creating various paths with various resistances that control a software synthesizer. Once having drawn a number of paths you can also play the instrument with an eraser adjusting the paths thickness and you can also cut off certain paths. Yet further control is achieved by patching resistance-less direct paths with crocodile cables using paper-tags as patch-points.

The instrument is scalable and modular, several ‘Drawing Music’ instruments can be connected to each other in different ways forming one large instrument that could be played by several musicians at the same time. This is the basis for the ‘Drawing Music’ method where people in a collaborative way explore the musical possibilities of an installation setting and vice versa.

The drawings resulting from playing the instrument are also a score that the musicians can relate to. The music and the environment relate to each other through the meeting with the audience in the same way as the musicians relate to the drawings and vice versa.

‘Drawing Music’ is a development of the Graphite Barrier instrument and musical performance project.

The ‘Drawing Music’ project and the Barrier Orchestra are different modules in the umbrella project the Great Barrier Orchestra, a trans-disciplinary project in sound art, new music, and performance.

Blyertsbarriärer @ Galleri 21 Malmö


BLYERTSBARRIÄRER

Ann Rosén
23/2-17/3 2019
Rådmansgatan 5
Malmö
Blyertsbarriärerna ljuder genom ledande och icke ledande processer
— Under hela mitt liv har jag brottats med barriärer. En av dessa är socialt samspel och hur man bygger relationer. Jag har övat och utforskat mänskliga relationer. Vad gör de? Hur tänker de? Vad betyder det? Hur ska jag kommunicera med andra? Jag har förstått att regler finns men haft svårt att se och tolka dem. Motstånden jag mött har jag använt till möjligheter. Barriärerna blir ledstänger att hålla sig i, ramar att förhålla sig till men också gränser att passera.
— För några år sedan kom jag på att Barriärer är det tema som binder samman alla mina projekt. Titeln Stora Barriärorkestern blev starten för en webbsida och ett nytt projekt som utkristalliserade sig som ett modulärt paraplyprojekt, byggstenar till ett allkonstverk. Ett musikdramatiskt verk där jag använder rummet, rörelsen, musiken, formen, ljuden och interaktionen mellan medverkande och publik. Ett verk som använder barriärer för att skapa möjligheter.
”Blyertsbarriärer” är en serie verk som har blyertsens ledande förmåga och inneboende motstånd gemensamt. Utvecklingen av den första blyertsbarriärmodulen, instrumentet och kompositionsverktyget ”Blyertsbarriär/Graphite Barrier” tog fart under ett residens på HIAP i Finland 2017 och resulterade i video och ljudverket ”Gården Soumenlinna” som visas i utställningen. Med Blyertsbarriär-instrumentet kan man samtidigt rita ljud, komponera och spela. Varje konsert, repetition och inspelning blir till en ny teckning och ett partitur som kan tolkas och generera ett nytt verk.
Ann Rosén är ursprungligen utbildad som skulptör på Konstfack har varit verksam som ljudkonstnär och tonsättare sedan 90 talet. På senare år har hon fått stor uppmärksamhet för projektet Syntjuntan som 2013 fick manifestpriset för bästa experimentella skiva. I sin musik och ljudkonst arbetar hon med att bredda förrådet av klanger genom textila sensorer där musikerna, genom rörelser som sträcker och släpper spänningen i materialet, styr datorgenererade ljudfiler och processer. Olika ljud som knaster, sprak, brus och elektroniska artefakter är vanligt förekommande i Ann Roséns ljudvärld, men också rumsliga landskap som tillkommer via olika synteser skapade i realtid. Många gånger finns visuella inslag av design, apparatur och material innovativt integrerat i hennes framföranden.

 

***
Lördag 23/2 12.00 VERNISSAGE Thomas Millroth inviger och Ann Rosén framför Blyertsmodul I.
Torsdag 7/3 19.00  Barriärorkestern framför Blyertsmodul II
Medverkande: Sten-Olof Hellström, Jakob Riis och Ann Rosén
Söndag 17/3 18.00 Barriärorkestern framför Blyertsmodul III
Medverkande: Anna Lindal, Eva Lindal, Lotte Anker, Sten-Olof Hellström, Jakob Riis och Ann Rosén

Barriärorkestern / The Barrier Orchestra

Barriärorkestern består av musiker utvalda för sin speciella kompetens och vilja att utmana, ta spjärn och använda sina egna barriärer för att utveckla musiken.

Inspelning från premiärföreställningen Resilience Ground Layer Modules 29 oktober 2015:

Resilience – Ground Layer Modules
Resilience – Ground Layer Modules, akt 2

Idé, komposition och regi: Ann Rosén.
Text: Helena Boberg.
Medverkande:  Anna Lindal violin, Eva Lindal violin, Elsbeth Berg viola, Sara Sjödahl piano och dragspel, Jörgen Pettersson saxofon, Matias Björnstad Karlsen saxofon, Ola Paulsson saxofon, Jakob Riis trombon, Girilal Baars röst/sång, Helena Boberg röst, Sten‐Olof Hellström synt och elektronik.